Liten, mellom, stor

Det var mye enklere før. Dengang kom folk i størrelse liten, mellom og stor.

Det var mye enklere før. Da kom skistavene i lengder som økte 50 cm for hver størrelse. «Er to meter staver for lange?» sa mannen i butikken. «Ja da blir det enmeterogfemti. Passer kjempefint!»

Det var mye enklere før. Skiene kom også i lengder det gikk an å forholde seg til. Det viktigste var at bindingen passet til støvlene. De støvlene du hadde arvet av mellom, som igjen hadde arvet dem av størst.
Festesmøring, festesone og rubbing var det ingen som snakket om.
Feste var for pingler, det var farten som var viktig, og den kom med stearin. En slitt og hullete plastpose med små rester av stearinlys var vår smørebag.

Gjenbruk var et ord som preget alt vi foretok oss.  Ikke var det skadelig heller, så vidt jeg kan huske. Okay, så greide jeg aldri å fylle ut de lobbene jeg fikk til jul i str. 39.
Jeg stoppet å vokse ved str. 36. Men frøys på beina gjorde jeg aldri, for tre lag med ullsokker måtte til for å holde lobbene på foten.

På tv i går så jeg Trude Dybendahl. Med en haug med skimedaljer – og egen skiskole bl.a, kan hun dette med ski. Hun skulle komme med gode råd for at folket skal øke skigleden sin. For det er vinterferie, og da skal glade nordmenn være ute i gla’været i den norske gla’naturen. Og da er jo utstyret viktig.

Følg denne oppskriften, og du er garantert en god skitur som gir deg de beste opplevelsene –  fordi du har forberedt deg godt og riktig:
Stavene: for å finne riktig høyde, gang kroppshøyden din med 0,825
Ski: du må finne riktig lengde, riktig spenn, riktig sone for festesmøring og riktig sone for glismøring. Velg riktig glider, velg riktig festesmøring. Du må rubbe, varme, gni og slipe. Helst 6-7 ganger. Gjenta på alle husstandens ski. Hvis kun far har gode ski med all smøring på rett plass, vil dette føre til frustrasjon og misunnelse hos de andre.
Med litt planlegging vil dette være mulig å gjennomføre før det blir mørkt.

God tur!

3 tanker om “Liten, mellom, stor

  1. Har du vært på skitur i det siste, Trude? Eller kanskje ikke..? :-)

    Jeg husker ikke sist jeg gikk på ski. Man glemmer slikt når man har vært syk så lenge. Nå blir det bare skisport på Tv. Det får holde.

    Skjønner dette var humor ( altså…) men noe var vel enklere før, eller.. ? Og noe var kanskje ikke fullt så enkelt? Jeg lurer på om ikke dette med hvor enkelt er beror mye på oss selv? Når vi strutter av energi så finnes det ikke noe som er for vanskelig. Og da blir vel det motsatte sant også? Det er fredag så det er lov å filosofere litt. :-)

    • Litt tregt svar her – og det er ikke fordi jeg har vært på skitur! Dessverre.

      Du har et poeng, Onkel Johnny, det er ikke mye som er vanskelig når helsa er der.
      Der er veldig lett å slenge noen sleivspark fra sofaen. Selv om jeg ikke har gått på ski på mange år, liker jeg det jo fremdeles, det er MEG. Og det kan ikke sykdommen ta fra meg :) En måte å håndtere det på blir jo da å ironisere lit – men egentlig er jeg misunnelig og hadde gladelig smurt både 8 og 10 lag!

      Jeg hisset meg forøvrig også opp da jeg hørte på nyhetene at jentenes trase i skiskyter-VM ble kortet inn og den «farlige» bakken skulle droppes. Hallo!
      Skal de gå på ski, får de lære seg å kjøre i bakker.
      Jeg lurer jo selvfølgelig på hvorfor den bakken er farligere for jentene enn for gutta.

      Og sånn kan jeg holde på. Engasjement på lavt nivå – men dog, engasjement! :)

Legg igjen en kommentar

