Rips falleri

 – bringebær fallera!

Nå tror du kanskje at det har rabla for meg. Eller at jeg kjeder meg og syns litt synd på meg selv eller snart stikker fra mitt gode skinn i ren desperasjon over å være syk og ikke kunne jobbe og dermed ta vel fortjent ferie som alle andre.
Nei til det første; ja til alt det andre. Mao, litt småstusselig her for tiden.

Dagene må jo gå på et vis. Jeg tusler rundt og ser på at gresset gror, ripsen rødmer og blåbæra blåner.

Vi har en liten stusselig ripsbusk som kom i hus fordi mannen har noen gode tanker om nyttevekster i hagen. Men seriøst – rips er ikke mye nyttig, såfremt du ikke er veldig interessert i saft og sylte. Rips er surt! – jeg kjenner det kiler og svir i kjeven og langt bak ørene bare ved tanken på å putte et i munnen.

Bringebær har vi også et par pinner av, i fjor ble det 7-8 bær, og de var riktig så gode.  De ble flyttet i våres, men trives godt og setter villig nye skudd, som stikker opp hist og her. Men noen bær-auk kan det neppe kalles.

Med to hunder, må alle ting i haven tåle å bli tråkket på og tisset ned. Overraskende mye overlever, men når det gjelder ting vi etterhvert skal spise, er det kun en regel som funker: høye kasser.
Markjordbæra har blitt nydelig bunndekker – mye blader og ikke så veldig mange bær.  Blåbæra strutter i sin kasse – jeg er hekta på såkalte amerikanske blåbær. De er svææære, og smaker fantastisk.  Litt surjord, litt gjødsel, litt sol, og vips!

Lurer på om jeg skal kalle meg blåbærbonde neste gang noen lurer på hva jeg «gjør». På den måten er det innlysende hvorfor jeg ikke kan reise på ferie.  At jeg bare har tre små busker trenger ingen få vite.

– blåbær åh hå – åh haaaa!

14 thoughts on “Rips falleri

  1. Hei! 🙂

    Det er bra at det ikke har rablet for deg men når man har vært syk lenge og lever så begrenset så hadde det vel ikke vært så unaturlig at det rablet for èn sånn innimellom? Men nå snakker jeg for meg selv, altså! 🙂

    Det er ikke så farlig med litt hundetiss på bærene. Man vet jo aldri hvem som har gjort hva på bærene man plukker i marka, men vi spiser de allikevel. Men høye kasser høres nå litt fint ut allikevel.

    Har du fått brukt storseilet ditt mye i sommer? Fått brunet tærne litt?

    Sommeren blir lett litt småstusselig som du sier. Alle stikker av, reiser på hytta, til syden eller Paris eller noe. Sånn sett er høsten litt bedre. Da har livet gått tilbake til normalen for de fleste og det føles som vi alle lever litt mer på like vilkår.

    Takk for bildene. De var fine. Håper det som står igjen av sommeren blir fin!

    • Hmm – du har et poeng med bærene i marka. Men da vet du jo ikke hva som har skjedd med dem. Her ser jeg jo at det markeres både titt og ofte…
      Sommeren her i Oslo er BLØT! Så mye mer er det ikke å si om den saken 😀
      Går alt som jeg ønsker, reiser jeg på hytta neste uke. Har ikke vært der på 3 1/2 mnd. Jeg må greie kjøreturen, for nå savner jeg stillheten.
      Det var fint det du sa om å leve på like vilkår. Alle ferier og høytider er litt ekstra vanskelige, fordi det blir så tydelig at jeg har begrensinger.

      Hyggelig å prate med deg igjen, onkel Johnny, ønsker dere noen fine dager!

  2. Hei på deg 🙂
    Jeg er også litt sånn for tia… 😉 Rabarbraen krever sitt, kan man vel si.. Fine bilder forresten! Ønsker deg lykke til – og blåbær med sukker og fløte på 🙂

    • Rabarbraen må man passe godt på, har jeg hørt. En superviktig jobb mao 🙂

      Hyggelig at du likte bildene, Trollmor. Skal si i fra når de er spiseklare! Det må da være mulig å sende noen – den telepatiske veien?

  3. Hehe.. blåbærbuskene må voktes godt!

    Høres ut som om du ikke har det så verst der du er, at du helst skulle vært et annet sted og vært mer virksom får heller være, eller hva?

    Ønsker deg gode dager!

  4. Dine ord var som melankolske bær som falt godt i smak, særlig nå i denne trykkende sommer-rotbløyten! Det må være lov å si at det er litt ekstra tungt å være syk nå, for det er det! Gode ønsker!

    • Det var fine ord, Hanne, nå ble jeg litt rørt her…
      Ja, det skal være lov å si at det ikke er greit hele tiden, syns jeg.

      Tusen takk for at du leser – og legger igjen en hilsen.
      Håper du har noen greie stunder innimellom!

  5. Her er det blomstene på balkongen som får mye oppmerksomhet. Hvert et blad og skudd blir studert i timesvis… aiai…

    Så sitter vi her da, i øs og pøs.. jaja. Det var vel ikke sånn sommeren skulle være, da vi drømte om den i vår. 😦 Nei, det er jaggu meg ikke greit hele tida! Men det skal du ha, at det inspirerer med noen kasser med bær ja. Kunne godt tenkt meg en bringebærbusk, men nå er det vel for fullt på balkongen for i år tror jeg. 😀

    Vi krysser fingrene for bedre dager og for at du kommer deg på hytta en tur! *klem*

    • La bringebæra inngå i langtidsplanene – det har vi ihvertfall blitt gode på etterhvert!
      Det er så viktig å ha noe pent å se på, enten det er inne eller ute.
      Jeg MÅ komme meg på hytta – nå er det folksomt her hjemme, og alle naboer er på plass…jeg rett og slett rømmer, selv om det er meldt regn i fjellet hele uka.
      Sommerklem til deg 🙂

    • Ja, ikke sant? Syns bildet passet så fint til dagen i går. Liker at hjertet ikke nødvendigvis er det første man ser.
      Snart et år siden jeg tok bildet – det i seg selv vekker tanker.

  6. Nikker gjenkjennende til hage med liksom nytteplanter. Rent bortsett fra at «hagen» vår er/har vært totalt villniss et par måneder nå før en engel av en nabo forbarmet seg over oss i forleden dag 😉 Ikke helt i havn, men nå virker ikke resten så totalt uoverkommelig lengre.

    Heromdagen begynte jeg faktisk å tenke på «hvordan var det man lagde rabarbrasaft og rabarbrakake igjen?» – men foreløpig er det blitt med tanken. Har noe nært forestående vi sparer energi til ❤
    Håper vi snart sees igjen 🙂

    • Gode naboer er gull! Det er så deilig når ting skjer – selv om det går smått og ens eget bidrag ikke er det største.

      Men du – bare at du har tenkt tanken er bra, det vitner om litt overskudd. Som du selvfølgelig skal spare til noe kjempeviktig 🙂 Lykke til – ja, vi må møtes på midten snart!

Legg igjen en kommentar