En flått sommer?

Bildet er lånt fra Store norske leksikon

Dagbladet har i dagens papirutgave tre sider om flåttvaksine, flåttfare og flåttsykdommer.

Ja, jøss, agurksommer, tenker du kanskje. Men temaet er alvorlig nok, selv om tabloidformatet understrekes av et gigantbilde av flått som grådig suger blod.

Jeg tilbrakte mange somre hos familien på Helgelandskysten. Det var kjent for å være et flåttområde, og dengang mente man at flåtten satt i løvtrærne og ventet på at for eks. små mennesker på badetur skulle gå forbi, så de kunne slippe seg ned og suge seg fast. Mamma var lettere hysterisk for disse små krypene; følgelig ble jeg grundig sjekket hver eneste kveld. At smitte fra flått nå hører til min sykdomshistorie, er en sak jeg  skal skrive om senere.

Nå er det sånn at bare en liten prosentandel av flåtten er smittebærere av borrelia-bakterier. Men det forundrer og opprører meg at helsemyndighetene fremdeles tar såpass lettvint på det faktum at mange mennesker faktisk blir alvorlig syke. I fjor sommer var det flere saker i media om sau som dør av flåttsykdommer, for eks. denne artikkelen fra Nationen

Verken ulv eller bjørn kan konkurrere med flåtten. Den blodsugende midden dreper årlig mange tusen sau og lam på beite.

Hunder og katter er også utsatte for flått; veterinærer omsetter antagelig for store summer årlig i halsbånd og dråper fulle av giftig stoff som skal hindre de små blodsugerne i å feste seg til pelsen. På pakningsvedleggene til disse produktene står det advarsler om at vi mennesker må passe på ikke å få dette i øynene, hendene må vaskes grundig, osv. Dette er kraftige og ikke ufarlige saker, som altså blir veid opp mot risikoen for bitt og smitte. Blir hunden syk, vil den også bli fulgt godt opp av veterinær, med blodprøver og ev. antibiotika. Hundens fysiologi er annerledes enn vår, og blir etter hva jeg har forstått fort friske.

Det skal ikke være for lett å gi antibiotika til verken mennesker eller dyr. Men det skal heller ikke være så lett å bli avvist hos legen hvis du kommer med uforklarlige symptomer. Norsk Lyme Borreliose Forening gjør en god innsats når det gjelder å spre informasjon, og følger med på det som skjer internasjonalt.

Jeg prøver å sjekke hundene for flått om kvelden, men må skjerpe meg når det gjelder egensjekk. Hva med deg?

4 thoughts on “En flått sommer?

  1. Tydeligvis et tema som bør løftes frem! Selv har jeg vært så heldig og aldri ha blitt angrepet av flått, men det grøsser skikkelig i meg bare jeg ser bilde av en, så det ville nok kommet noen paniske hyl….

  2. De er ikke spesielt koselige, nei. Fant en på gulvet en gang, skjønte ikke hva det var til å begynne med. Den var stor som en liten drue, men med noen svarte bein som stakk ut – DET var ekkelt det. Og at den hadde sugd seg mett på en av hundene…. grøøøsss….

Legg igjen en kommentar

