I kjølevannet av Hurtigruten

I kjølevannet av NRKs kjempesuksess «Hurtigruten minutt for minutt»  kjennes det trygt å kunne komme med noen bekjennelser.

Bildet er tatt ombord på MS Midnatsol - i midnattsol:)

TV-bekjennelser. Ikke bare hadde jeg stor sans for «Hurtigruten» Jeg så også på «Bergensbanen minutt for minutt» . Jeg har sans for konseptet. Slow-TV. Bare se, bare nyte, bare sappe hvis det blir litt kjedelig. Ingenting å ta stilling til, ingenting å mene noe om. «Rom for å tenke tanker TV». Vi burde vel strengt tatt ikke ha på TVen for å kunne tenke tanker, men sånn er det bare av og til.

Jeg liker å se på «Norge rundt» også. Og «Der ingen skulle tru at nokon kunne bu». Puuhh, nå er det sagt høyt, så befriende! For en lettelse!                                 Okay, interessen for stille, enkle programmer har nok steget litt i takt med at jeg ikke orker så mye kognitiv stimuli.  Og blir det for mye lyd, lys eller bevegelse sapper jeg. Eller slår av. Interessen for programmer hvor jeg får et lite innblikk i andre menneskers hverdag har alltid vært der. Jeg fasineres av andre mennesker, og deres dagligdagse gjøremål, som gjerne er veldig annerledes enn mine. Dokumentarer står selvfølgelig på lista. Jeg har vokst opp med svensk TV – og svenske dokumentarer. Stille, litt mørke, og veldig under huden. Og veldig bra.

Hvorfor? Lite med stæsj og glamour kanskje? Jordnært og fint. Og så er det spennende å få greie på hvorfor folk tar de valgene de gjør. Jeg foretrekker engelsk TV framfor amerikansk, også på humorsiden.

Serier greier jeg ikke holde orden på, film greier jeg ikke holde fokuset på. Så for meg er trenden slow -doku-hage-mat-interiør perfekt. Men den er ikke ikke nødvendigvis så veldig mannevennlig.

2 thoughts on “I kjølevannet av Hurtigruten

Legg igjen en kommentar

