Hvileuke – en, to, tre,ferdig!


Farmors gamle likørglass (foto trude)

Da er prosjekt «være hjemme en uke helt alene og bare nyte det» over. Jeg skulle liksom bare hvile og nyte stillheten, samle krefter til hordene kommer hjem i morgen. Men det har jeg ikke klart. Bombe! For når det blir stille rundt meg blir det plass i hodet til å tenke.

Det er faktisk ikke spesielt lurt. Å tenke, altså.For det å bruke hodet,konsentrere meg, tenke tankerekker; koster ganske mange krefter, og kan sende meg til sengs med feber og smerter. Det krever sykt mye hjernekapasitet å ta valg (det har du kanskje ikke tenkt på?), så  ME-syke strever med den biten. Å ligge stille uten å tenke er altså en utfordring. Og det er en utfordring med alt som er ugjort!

Vel, vel. Hvile var det jeg skulle, ja… Nesten ekstatisk over at huset er stille har jeg i løpet av uka satt i gang flere små prosjekter jeg selvfølgelig ikke greier å fullføre alene –  det er for fysisk krevende. Og jeg har tenkt videre på prosjekter som har vært i tankene lenge, og som er avhengig av at jeg tenker ferdig, velger, handler, og ikke minst orker å gjennomføre – som å leie noen til å pusse opp stua.

Jeg kommer aldri til å venne meg til at det skal være så stor avstand mellom å ville det og å gjøre det. Jeg vil så mye mer enn kroppen. Jeg tenker at jeg bør skjermes fra meg selv av og til. Trude, ta ansvar! Jada, jada. Sofahviledagen ender med PCen på fanget. Nå skal jeg bare poste dette, før jeg skyver PCen under sofaen for vanskeligere tilgjengelighet. Og så har jeg så lyst til  å strikke en omgang på genseren til tantejenta, som jeg i overmot startet på. Men jeg bør antagelig putte strikketøyet i stekeovnen eller i fryseren. Ute av øye ute av sinn.

Og så skal jeg bare …(jeg vet jo hvor det ender, men gjøre-desperasjonen tar meg) –  hørte jeg «skjerming»?

4 thoughts on “Hvileuke – en, to, tre,ferdig!

  1. Kjære kjære Trude ❤
    Så bra du skriver. Du greier nok å utrykke veldig bra hvordan du har det….. og sikker mange andre også…. Håper mange leser det du skriver. Fortsatt god sommer. Klem fra Elisabeth

    • Så koselig at du legger igjen en kommentar, Elisabeth!
      Tusen takk, fint at det er «forståelig» – ikke alle dager jeg klarer å være tydelig:) For oss som er vant til å gjøre andre ting enn å ligge på sofaen er dette virkelig en utfordring.
      Jeg ser av statistikken at det er mange innom og leser. Men som med meg, er terskelen av og til høy for å legge igjen en hilsen. Det skal jeg bli bedre på 🙂
      God sommer til deg også

  2. Aah, lyder kjent, gitt… :-/ Det er en skikkelig drittsykdom som stopper oss fra å gjøre så mye av det vi egentlig ønsker. Å ligge på sofaen er veldig fint hvis man kan unne seg det innimellom daglige gjøremål. Å måtte ligge på sofaen når man egentlig drømmer om de daglige gjøremålene, vel… det er ikke fullt så fristende.

    Håper du har fått hvilt deg en del også denne uka, selv om det slett ikke er lett.

    Ønsker deg fine dager!

Legg igjen en kommentar

