«Nordlendinger ikke ønsket»

Det skjer hver gang hybelen vår skal leies ut.
Jeg overraskes av responsen.
Denne gangen gikk det to minutter fra annonsen var lagt ut til jeg fikk første telefon. I løpet av noen timer i går fikk jeg over 30 henvendelser på telefon, sms og mail. Jeg hadde tenkt å ta meg av hver enkelt, men må sette opp felles visning.

Det er jo gledelig, og bra for oss, at folk gjerne vil komme og se. For da kan vi jo velge og vrake.
Bra, eller…
Da moren min skulle flytte nordfra og til Oslo som 18-åring (dette var på 50-tallet), sto det klart i annonsene at nordlendinger ikke var ønsket.
Mamma – som så mange andre – la om dialekten for å bli mere «spiselig» for fine østlendinger. Diskriminerende?

Mangfoldet blant søkerne er stort. Voksne damer som vil flytte nærmere barn og barnebarn, østeuropeiske håndtverkere, studenter, nyskilte, arbeidsledige, syke med NAV-garanti. De sender bilder og livshistorier. Særlig de unge, de har lært at man skal være ærlig og åpen. To unge gutter skal ta siste året på videregående, snakker dårlig norsk, og har referanse fra ordføreren i bygda. En jente har hunder, og håper på denne sjansen til å få et sted å bo. En annen har katt. Noen har ikke penger til depositum – men det vil helt sikkert ordne seg!  Et par fra Gøteborg kan komme på visning nårsomhelst – det er jo bare 3,5 timers busstur unna…

Aller helst ville jeg ha hjulpet alle disse – noen må være den som gir dem en sjanse.
Men vi har bare en hybel.
Vi har et par «ikker» vi også. Ikke røyk. Ikke husdyr; vi har nok med de to vi har i hus. Krav om en «stille og rolig» beboer; fordi jeg ikke klarer mye lyd. Musikk og bass som dunker i vegger og gulv er ille for meg. Diskriminerende?

Mannen syns jeg tar dette litt vel alvorlig. Vi velger den som passer best – ferdig! Egentlig er jeg enig. Men det er nå sånn jeg er stabla sammen da, det skal være rettferdig og ordentlig. Å leie ut til de som kan betale mest kommer ikke på tale.
Antagelig sorterer det seg ut selv. Noen dukker ikke opp på visning, andre syns ikke beliggenheten eller størrelsen passer.
Det ordner seg. Det pleier det. Men at det er vanskelig? Ja, det syns jeg. Jeg vil ikke at noen skal få en opplevelse av «Nordlendinger ikke ønsket».

10 thoughts on “«Nordlendinger ikke ønsket»

  1. Jeg syns det er bra jeg. At du ikke vil at noen skal føle seg uønsket, men det er jo litt som Geir sier også.. Man kan tenke det ihjel – og det er jo ikke bra..
    Nå vet jeg av erfaring at hvem som helst som får bo i hybelen deres er verdens heldigste mennesker! Så sånn er det, og ferdig med den saken. ❤

    Klem og hilsen fra Linn-Mari

    • Åh – du er nå best da! Ble helt rørt jeg, takk for verdens beste skussmål .
      Du har rett – det kan nok bli litt mye tenking. Tar med meg den 🙂

      Stor klem tilbake

  2. Jeg skjønner godt hva du føler – at man helst skulle gitt alle som trengte det et husrom. Men dere har bare muligheten til å leie ut til én person (eller ett par).
    Du må først og fremst tenke på det som er viktige «ikke»-punkter for deg, blant annet det som er viktig med støy og slikt i forhold til helsa.
    Så tenker jeg en del blir sortert ut da, og selv om det er kjipt å sortere, så må det jo til. Hadde vært annerledes om din liste med «ikke» hadde kjipe punkter som «mørk i huden» eller «nordlending»!

    • Jeg sliter fremdeles med å velge med fornuften og ikke hjertet – jeg er skikkelig tunglært på enkelte områder, hehe. Kaver meg opp for veldig lite; ja du vet vel hvordan det er 🙂
      Søndag kveld kom det en telefon som avgjorde saken. «Stille og rolig» samtidig som jeg har fått dekket litt av mitt hjelpebehov. Det blir bra, tror jeg!

  3. Jeg har også leid ut her. Fy så vanskelig…. Jeg blir så lei meg når jeg må¨si nei til enslige mødre som har spurt 30 steder uten engang å få tilbakemedling. Nydelige utlendinger som ikke får. Men som du sier, vi får bare sagt ja til én familie… Utrolig vanskelig…. Vi har sikkert hatt noen av de samme på besøk….. 😉

  4. Hei Nils,

    Tusen takk – nå gjorde du meg ganske stolt, tenk at du syns den var verdt å dele!
    Jeg skriver kun litt her på bloggen – når hodet tenker mange tanker og noe må ut 🙂

    Jeg har vært en snartur innom bloggen din, men tar en grundigere «sjekk» etterhvert.
    Ha en god kveld

    Hilsen
    trude

Legg igjen en kommentar

