Vinterlys og postkortsteming

Vinteren på fjellet har et magisk lys.
Skiftningene i lyset kan skje i løpet av minutter og forandringene er mye større enn i byen. Fascinerende!

Onsdag våknet jeg til enda mere snø. Jeg burde jo ikke være overrasket – vi snakker 850 moh i januar. Men siden Geir reiste hjem på tirsdag og hadde måkt tomt før han dro, hadde jeg skjøvet litt på den tanken… Men, vi har noen kjempeflinke måkebilgutter her oppe, så da de brøytet hyttevei og innkjørsel tirsdag kveld og kom igjen onsdag, ble jeg sannelig litt ekstra glad i dem.

Onsdag morgen kl. 09 et teller annet, lyset var blått, skikkelig blått.
Bildene er tatt fra dørstokken, jeg hadde tross alt fremdeles tøflene på.
(klikk på bildene så blir de større)

Dagslyset ville ikke liksom ikke komme denne dagen, men ved 15-tiden skjedde det noe. Sola brøyt igjennom, og plutselig gnistret det i gull!
Ingen tid å kaste bort, ut i veien for å finne motiver. Det hele var over på 10-15 minutter, skyene kom, sola forsvant.

Torsdag var sola på plass igjen, denne gangen midt på dagen. Lyset var hvitt og kaldt. Brrrr!

Hvorfor denne plutselige overdrevne bruk av postkortbilder og klisjeer?
Jeg ga Geir i oppgave å finne en enkel fotoapp til pc. I jungelen av alle tilbud landet vi  på googleappen Picnik.com. Strålende – jeg trodde apper bare var til mobiltelefoner!
Veldig enkelt, veldig gøy – og resultatet blir slettes ikke verst?

Så er du advart. Det vil komme flere svulstige montasjer 🙂

11 thoughts on “Vinterlys og postkortsteming

  1. Blåe toner er fint og gir fin vinterstemning. Inne synes jeg det er fint med bilder i gul/oransje toner for å få fram stemningen fra glødetrådene. Hver sesong har sin skjønnhet selv om ikke kulda i seg selv er noe for oss som er syke.

    • Ja, det er spennende med farger og lys. Slutter aldri å undres over det, jeg!

      Kulda i seg selv har dessverre blitt en «fiende». Men fordi jeg er så glad i vinter ofrer jeg gjerne litt. Men det er ikke alltid like lurt… 🙂

Legg igjen en kommentar

