Note to self

Noen år med mer enn vanlig dårlig hukommelse har gitt meg gode muligheter til å teste ut velprøvde metoder for å huske ting jeg skal huske.

Post-itlapp metoden? Prøvd.
A4 blokker med uendelige lister? Prøvd.
Mindre blokker –  som blir borte når noen trenger papir til handleliste? Prøvd.
Utenat, fordi lister og lapper er tull og bare sløver en allerede sløv hjerne? Prøvd.
Bruke PCen som megagiga huskelapp som fikser og sorterer i store og ubrukelige systemer? Prøvd.

Nytt av året er Huskeboken.

Små effektive lapper med lim i ene enden er nå en saga blott – i hvert fall nesten.
Kulepenner som aldri er der når jeg trenger dem er historie.
Viktige små notater som havner på baksiden av noe annet og hos noen helt andre er også historie.
Huskeboken er passe stor, og pen å se på. Som fast følge har den fått en veldig fin kulepenn, bundet til boken med solid hyssing. Alltid for hånden, så jeg kan notere det som dukker opp før det plutselig blir borte.

Note to self – det enkleste er det beste. Igjen.

9 thoughts on “Note to self

  1. Veldig viktig! Jeg prøver litt det ene og det andre, og liker å bruke mobilen. Men den går jo hele tiden i stykker! Nå har den blitt arabisk *stønn*. Så den må vel inn på sørvis igjen.

    At pennen er bundet fast er smart. Jeg skriver handleliste på lapp når jeg skal handle. Men jeg sliter ofte med at jeg ikke klarer å lese den lenger når jeg er halvveis. Jeg begynner på toppen – sammenligner med det jeg har i kurven – og så går jeg surr. HAR jeg hentet saft? Ja, det har jeg… Har jeg virkelig saft? Ja det har jeg… Hva blir det neste nå. Skal vi se. Tomater sjekk, melk sjekk. Da blir det vel saft? Og så blir jeg helt på gråten når jeg skjønner at jeg har sjekket saft mange ganger…. hopper over de tre neste tingene og henger meg opp i den fjerde igjen. Og har plutselig ikke peiling på hva jeg har og hva jeg ikke har. Det er en helt merkelig opplevelse. Og den kan jo løses LETT med en penn som setter strek over det jeg har handlet.

    Men tror du jeg husker penn?

    Vel – det går da fremover. Nå har jeg i hvertfall husket huskelapp i noen år :-D.

    • Hei Kari 🙂

      Åh, som jeg kjenner igjen fortvilelsen! Fortvilelsen over å være forvirret – av noe så enkelt som en handlelapp… Når jeg skal handle er det fremdeles post-it som gjelder, de store innkjøpene (og dermed lange listene) er det heldigvis mannen som tar seg av.
      Jeg tror jeg snakker høyt med meg selv også; «nå må jeg huske agurk» sier jeg, og tenker så på hvor det er jeg finner agurken.
      Luer på hvordan vi blir oppfattet av overvåkingskameraene?

      Men den store krisa kommer her hjemme; hvis en lapp blir borte eller jeg må lete etter noe. DET tar sykt mye energi og gir meg en blokkering i hjernen. Litt skummelt, faktisk. Derfor boka med penn i hyssing – ingen tør å røre den 😀

  2. Jeg har også forsøkt ulike metoder. I øyeblikket har jeg bok av type spiralhefte der jeg kan dra ut sidene etter hvert. Det VAR en kulepenn på den, hmrf, den har falt av, hihi:) Det var et veldig godt råd du kommer med her, tusen takk, hilsen Kjersti

    • Hei Kjersti 🙂

      Det har blitt mitt nye leveråd nr. 1: bind alltid fast kulepennen 😀
      For «uinnvidde» høres nok dette veldig rart ut – men det handler jo om å finne metoder og systemer som sparer energibruken. Jeg har blitt ganske god, men ramler utpå så det holder av og til.

  3. Det var lurt. Jeg hadde en gang en bok hvor jeg skrev ned det som skulle gjøres og så strøk jeg over etter hvert som jeg ble ferdig. Nå har jeg gitt opp akkurat det der. Men, jeg har prøvd alle de metodene du nevner. Vi har jo massevis av gule lapper som fortsatt flyter rundt omkring. Ikke spør hva som står på de eller hvorfor vi har de liggende.

    Vi er tydeligvis ikke alene om å mangle hukommelse, skjønner jeg. 🙂

    • Vet du – det har i perioder skremt meg skikkelig at hodet har virket så dårlig.
      Håper og tror jeg er over det verste, men det går i perioder!

      Disse lappeprodusentene tjerner gode penger på oss, ingen tvil om det.
      men den tilfredsstillelsen det er er å stryke en ting av lista, den er ganske stor – og god 🙂

  4. Haha, jag har också svårt att komma ihåg saker 😛

    Jag såg att du kommenterat inne hos http://neuroborreliosis.blogspot.com. Skulle du kunna säga till henne att det inte går att kommentera om man inte har tex wordpress eller så, fråga ifall hon kan ändra inställning så att «anonyma» kan kommentera/att man kan kommentera och länka till en hemsida istället. Skulle gärna vilja kommentera hos henne.
    Hälsa gärna från mig 😀 en till men borrelia…

    • Hei Alicia 🙂

      Klart jeg kan hjelpe! Jeg kopierer kommentaren din, og legger inn hos henne, så får vi håpe hun leser den.
      Hun skriver så bra, og det er spennende å følge henne.

      Lykke til til deg 🙂

      • Alicia: nå har jeg prøvd å legge inn kommentar flere ganger over to dager, men får bare feilmelding.
        Så, vi får bare fortsette å lese hennes gode rapporter fra behandlingen!

        Hilsen Trude

Legg igjen en kommentar

