Vinterreservasjon

Nå har jeg innsett det. Det har tatt lang tid, tre vintre, faktisk, men konklusjonen er klar.

Denne årstiden, nesten den beste årstiden av alle, gjør meg sykere.
Jeg er treg og bruker lang tid på å se sammenhenger. Men når årstiden kommer bare en gang i året er det jo ikke så lett?

At jeg blir sykere også om sommeren var enklere å finne ut; alle symptomøkninger ved varmt og fuktig vær er så tydelige.
De forverringene som kommer med kulda er ikke så lett å definere. Men når det samme skjer, som også skjedde i fjor, og året før, ja da…

Det kjennes ut som jeg har hodet fullt av kram snø. Tung, våt og sammenpakket ligger den der og gjør det umulig for tankene å bevege seg i særlig grad. Bihuler, feber feber feber, vondt, betennelser og infeksjoner. Alt ligger der, kjører kroppen min i grøfta. Intet drama, ingen akutte besøk hos lege. Bare jævlig syk.

Jeg har aldri en gang vurdert tanken på å skulle bli klimaflyktning. Nei, nei og atter nei. Jeg er et vintermenneske, et værmenneske.
Kroppen vil ha 10-15 varmegrader, tørr luft og mild sol. Hele året.
Det vil ikke jeg. Okay, så er vi ikke enige. Men jeg kommer aldri til å ville reservere meg mot vinteren!

12 thoughts on “Vinterreservasjon

  1. Det er jo nesten som om du skulle være nordlending, du..! 🙂

    Jeg må bare nikke til alt det du sier i dag, Trude. Nå skal ikke jeg kommentere hvorfor du har brukt så lang tid på å finne ut av det der med vinteren men velkommen kan jeg kanskje si..? 🙂 Jeg er der jeg også. På akkurat samme stadiet.

    Jeg synes forresten at det er litt artig det du sier om ‘intet drama, ingen akutte besøk hos legen’. Det er akkurat slik det føles. Man er fullt av alt mulig rart som plager en men det er ikke noe legen kan gjøre i det hele tatt. Det må bare gå sin gang.

    Jeg sier god bedring til slutt, jeg, selv om det ikke hjelper så mye det heller 🙂

    • Hehe, ja de 50% av meg som er nordfra kommer til syne på flere måter, Onkel Johnny 😀

      Optimist; det må være fordi jeg er optimist jeg bruker tid på å konkludere.
      For jeg tror jo at ting går over. Ergo ingen grunn til å tro at det vil gjenta seg, og jeg trenger heller ikke å samle informasjonen og trekke slutninger.
      I utgangspunktet.

      Takk for fint svar, og hilsen. Nei, det hjelper kanskje ikke så mye – men det hjelper allikevel!

  2. Det her var gjenkjennelig ja…
    Fint å få satt ord på det man føler og opplever, for treg det er man jo!
    Vinteren setter seg som en lammende klo over en, man stivner og lider. Jeg hadde nesten glemt hvor ille det var før jeg opplever det igjen. Men sterk varme og fuktighet, det er heller ikke bra.
    Her i huset brukes det mye varmeputer for tiden (sånne kornfylte puter som kan varmes opp i mikrobølgeovn). De er fine både å sitte på og ha med seg i sengen, og fungerer som en slags oppladere..
    Ser frem til våren..

    • Hei Hanne, takk for fin kommentar!

      Vi får være glad for evnen til å glemme – den er viktig tror jeg. Og så ligger det noe optimistisk i det, som jeg ikke vil gi slipp på.

      Varmeputer er en god ting. Den typen du nevner har jeg ikke prøvd – men det var et godt tips! Jeg likte det du sa om at den fungerer som en opplader. Det var en «riktig» tanke.
      Jeg bruker elektrisk varmepute i senga – eneste måten å holde tærne varme på.
      Ellers blir det til å bruke mann eller hunder – når jeg orker nærkontakt.

      Du, den kommer snart – våren altså 🙂

    • Vi laget våre egne varmeputer, vi. Kjøpte grøtris, klippet av bena på en longs helte opp risen og lagde en knute i hver ende. Varmes ca 8 minutter i mikrobølgeovn ved 1 kilo ris. Etter noen måneder når risen er velbrukt fyller man på ny. Man kan bruke forskjellig type stoffer, og lage de i forskjellige former alt etter hva som skal varmes. Feks bruke et lite putetrekk med 1,5 kg ris for å mye flate når man varmer hele ryggen eller magen. 🙂

  3. Ting tar tid, forferdelig mye tid!

    Har det ganske likt som deg mtp favorittemperatur og vær. Forsøker å få med meg noen usle solstråler for å fylle på D3-lageret, det hjelper på noe.

    .. men du.. jeg tror ikke jeg har spurt om å få legge bloggen din til i oversikten min.. kan jeg det?

  4. Tilbaketråkk: TWAR – Taiwan Acute Respiratory Agent | Fremad i alle retninger

Legg igjen en kommentar

