Kronerulling!

Jeg starter hver morgen med en håndfull penger. 

Noen tikroner, femkroner, enda flere enkroner, og litt lommerusk, også kalt femtiøringer.

En krone her, femti øre der.
Hver morgen gleder jeg meg over å starte med en ny pott.
Hva skal jeg bruke alle disse pengene til?
En totimers tur i skogen med hundene hadde vært strålende. Eller hva med restaurant og kinobesøk med mannen?
Skravletreff med en venninne eller tre? Jeg tenker at potten er stor, så her skal det da være mulig å å få gjort både det ene og det andre.

Men innen jeg er ferdig med frokosten; klirr klunk ut av potten. Jeg har jo stått opp av senga, må vite. Og tredd på meg joggebuksa. Hatt vann i ansiktet, gredd meg og pusset tenner.
Turen med hundene blir som ventet en kort og treg rusletur og kostet masse penger.
Utpå formiddagen prøver jeg å skaffe meg oversikt over økonomien. Veldig enkelt, for det er ikke mye penger igjen. Har jeg til en dusj? Nepp. Nok til å ringe en venninne? Nepp.
Neivel. Det er ikke mye man får for femfemti, jeg vet jo det.
Feber og vond kropp – klirr klirr klunk.
Men hvis jeg ligger helt stille har jeg litt til en tur på Fb – et lite vindu mot litt av verden. Utenfor starer noen en motorsag, og der forsvant kronene jeg hadde tenkt å bruke på å lage meg en god lunsj.
Middag med familien, litt TV-titting; klirr  klunk  ut av potten.

Så var det dette med sparing da.
Regnskapet viser at  jeg at jeg burde bli flinkere. Mye flinkere.
For når kvelden kommer har jeg allerede lånt av neste dags pengepott.
Og jeg vet at det ikke blir overskudd av slikt. Hvordan i all verden skal jeg kunne gå i pluss?

Jeg har det: kronerulling!
Wikipedia sier: «En enkeltperson kan starte en kronerulling ved at man oppfordrer andre personer til å vise sin støtte i en sak ved å gi minst 1 krone i støtte til formålet.»

En krone her, en krone der.  Strø om dere med energikroner, folkens, det er mange som trenger!

9 thoughts on “Kronerulling!

    • Hehe – av og til så dukker det bare opp, plutselig og av seg selv.
      Tusen takk 🙂 Du trenger vel ikke energikroner, men sender noen håperduerpåbeinasnartkroner i stedet 😀

  1. Da har jeg sendt mange, mange kroner til deg? Har du fått de? Du kan bruke de når du vil og så sender jeg bare enda mer? Låner hos en som kaller seg Frisk!

    Du får si i fra!

    Fint skrevet! Likte den,

    🙂

    • Ja jeg har fått dem – de kom i går kveld! Tusen takk Johnny, de kommer godt med og jeg skal forvalte dem vel!
      Kjekt å ha snille folk man kan låne av. Jeg sender mange energikroner til deg og tante også. NB: de skal kun brukes til noe hyggelig.

      Ha en fin dag dere 😀

    • Jeg leter stadig etter måter å forklare hvordan jeg har det på.
      Finner ikke alltid ord som dekker.
      Denne dukket opp i hodet litt etter litt, håper den var oppklarende for noen 🙂

  2. Denne var kjempegod 🙂 Selv tilbringer jeg dagen i dag vekselvis i senga og i stresslessen. Lunsj med venninner i går «blakket» meg totalt. Så nå ligger jeg på lading og håper på at det forhåpentligvis snart kommer noen «kroner» i potten, slik at det blir ferdig middag til minsten kommer fra skolen 🙂

    • Tusen takk, Trollmor.
      Det er sånn det er; bruker man for mye en dag, er det mindre å bruke neste dag. Men det er fryktelig kjedelig å skulle spare hele tiden!
      Håper du har litt mere cash i dag 🙂

  3. Tilbaketråkk: Et firkantet liv…. « ~Trollmors tanker~

Legg igjen en kommentar

