TWAR – Taiwan Acute Respiratory Agent

Fancy navn. Og den har herjet i kroppen min i hele vinter.
Ja, ikke navnet, selvfølgelig, men bakterien TWAR.

I vinter blogget jeg om frustrasjonen over dårlig form i innlegget «Vinterreservasjon».
Nå vet jeg årsaken til den forverringen som kom i slutten av november, og som gjør det vanskelig å se om behandlingen jeg får virkelig hjelper.

Når det ene legger seg oppå det andre blir det umulig å se hva som er hva. Eller, kanskje det ikke er enten eller, men at alt er biter i det puslespillet som ME er?

For å være helt korrekt, heter denne bakterien nå Chlamydia Pneumoniae (CP).
TWAR/CP en en ganske vanlig infeksjon som ofte har skylden for langtrukne forkjølelser og atypiske lungebetennelser. På norske sider finner jeg lite informasjon om at denne bakterien på sikt kan bli et problem hos enkelte. Flere utenlandske nettsteder kan derimot fortelle at en TWAR/CP infeksjon kan bli svært langvarig og gi mange forskjellige symptomer og plager.
Jeg kom over denne siden for noen dager siden: Cpnhelp.org. Det er krevende for hodet å lese engelsk, men jeg har kopiert følgende fra nevnte side:

While it may start as a respiratory infection, Cpn can be carried to other parts of the body and infect many other tissues, including nerve tissue, the brain, muscles, the lining of blood vessels and even your immune cells (macrophages). (Jeg presiserer at jeg ikke kan gå god for hverken innhold eller påstander på disse – eller andre info. sider på nett!) .

Det er andre gang på tre år jeg får påvist aktiv TWAR/CP.
Men fordi mine symptomer ikke er hverken høy feber eller hoste, er min erfaring at det ikke er denne infeksjonen leger først sjekker for.
I tillegg er mange av symptomene på TWAR og ME like – og det gjør ikke diagnosebildet enklere. Men som jeg sa innledningsvis: puslespill!

Både svensk og norsk presse har i vinter hatt oppslag om den tidligere skiløperen Gunde Svan, som (i mars 2012) har slitt i 3/4 år med en TWAR/CP infeksjon.
I artikkelen på Dagbladet.no sies det at Svan en periode merket bedring,for så å bli sykere igjen.
Hans historie bekrefter at denne bakterien ikke nødvendigvis er så lett å bli kvitt, og at den kan sette selv den best trente kroppen ut av spill.
Når ikke Gunde Svan orker å rake løv, er det ikke så rart at jeg ikke orker.

Vel vel. Vi har hatt noen praktfulle dager Oslo. Ganske tørr luft og ikke for varmt.
Denne bloggposten har derfor nytt tilværelsen som kladd noen dager, mens jeg har jobbet med både blomster og fregner. Det har blitt litt av begge deler.
Det går å like!

5 thoughts on “TWAR – Taiwan Acute Respiratory Agent

  1. Takk for fin info 🙂 Jeg får behandling for dette og har kunnet stoppe med astmamedisiner. Norge sine tester på både Twar og Mycoplasma er for dårlige og plukker ikke dette opp.
    Håper du får hjelp til å bli kvitt dette 🙂

    • Hei majmaj, nei de norske testene kommer til kort på endel områder…
      Før jeg fikk konstatert TWAR første gang, hadde jeg også gått lenge på astmamedisin, men kunne etterhvert slutte. Det er fint at du har blitt så mye bedre, det er på tide!
      Jeg får hjelp, men må ta det sakte, for ikke å provosere infeksjoner og betennelser ytterligere.
      God helg 🙂

  2. Hei Trude!

    Hvordan merkes dette på kroppen? Sliten og tungpustet? Ingen hosting og harking pga slim?

    Det er så vanskelig mange ganger å vite om det virkelig er noe ekstra eller om M.E.’n har forverret seg for en periode. Da er det vel fint å stelle og kose seg litt med planter.

    Jeg fikk vite på apoteket at de små gule sov-i-ro produseres i liten skala. De var tom nå og det kan ta litt tid før ny forsyning kommer. Heldigvis hadde jeg kjøpt inn noen esker ekstra så jeg håper det varer.

    Da får vi ønske hverandre godt og tørt vær framover! Og god bedring selvsakt! 🙂

    • Tror ikke det noe fasitsvar – for meg føltes det som en total kraftig forverring. Ikke hosting, ikke slim. Men det har Gunde Svan – så det er nok store forskjeller!
      Tungpustet, men det har også blitt en vane. Kanskje det er fordi TWAR er mer eller mindre kronisk aktivert?
      Å få testet for TWAR kan gjøres hos fastlege v en enkel blodprøve.
      Jeg vil jo ikke skape hysteri rundt dette, og jeg tror ikke alle med ME har denne bakterien. Men akkurat dette kan jo være enkelt å få sjekket.

      Jeg kjøper øreproppene her: http://www.vitusapotek.no/. Passer på å følge med når de får inn, og bestiller da mange esker. Så slipper jeg å løpe på apoteket.
      Kanskje det er det vi skal starte med når formen blir bedre – trille ørepropper 😀
      Med så mange syke må det da være litt å tjene!

      God helg til deg og tante

Legg igjen en kommentar

