Ut med trener’n

Ut med dommeren! Ut med spillerne!
Ut med fotballen!   ?

Ja faktisk, en fristende tanke.
La det være klart: jeg for fotball. På klubbnivå, som et fantastisk tilbud  til barn i Sør-Afrika og Brasil  og mange, mange andre steder i verden. Jeg er for Norway Cup.

Jeg kan egentlig være for fotball EM, fotball VM og fotball OL også, sånn i utgangspunktet. Og jeg er helt klart for norsk toppfotball. Det skaper tross alt ganske mange arbeidsplasser – særlig hvis vi inkluderer alle reportere, tv-team og studiopratere. For ikke å snakke om støtteapparatet, trenere, leger, fysiotreapeuter og sikkert enda fler jeg ikke kommer på i farten – eller aner at finnes.

Det jeg ikke er for, er fotballens snuskete side. Den  som belønner filming og urent spill, bestikkelser og fiksing av kamper og resultater. Den siden som får supportere til å gå bananas og gjør fotballen til en arena for fyll og vold.

Snakket om høye lønninger og spillerkjøp for millionbeløp (triksing her også) får meg til å se rødt.
Og ansvarsfraskrivelsen. Den som kommer når de gode resultatene uteblir og det er greit å ha noen å skylde på. Den som kommer når det ikke holder å skylde på dommeren, linjedommeren, banen, knottene under skoene eller publikum.

Den ansvarsfraskrivelsen som kommer når det ikke er igjen noen andre du kan skylde på enn deg selv, men griper etter det siste halmstrået.
Treneren. Husj og bort men’. Ikke at det er synd på disse mannfolkene, (for det er særs få kvinner, er det ikke), med millionhonorar kan jeg også godt få sparken litt oftere (NAV; er du klar for en samtale?). Men blir det ikke for enkelt? Å sparke treneren fordi man ikke vinner EM? Eller ikke kommer lenger enn til gruppespillet?

For meg er fotball en greie jeg syns det er morsomt å drive gjøn med. Og ikke helt forstår. Men forstår på et vis allikevel.
Selv om jeg ikke har sett en eneste EM-kamp, og  heller ikke har tenkt å gjøre det. Men jeg forstår gleden ved å spille, konkurrere, samhold og entusiasme, endeløs lykke, bunnløs fortvilelse. Jeg forstår følelsene – men jeg forstår ikke at det kan bli så ekstremt.

Heia Danmark!

9 thoughts on “Ut med trener’n

  1. Heia Shetland! 🙂

    Det kan være farlig å snakke høyt om fotball. Man hisser på seg mange engasjerte tv-seere. Jeg er nok litt kjedelig for jeg ser ikke på fotball til vanlig. Men jeg er jo helt enig med deg. Det er vanlig med urent trav i mange idretter og det er dessverre vanlig at mange heier dette fram. Det er nok en av grunnene til at tv-kameraer viser dette – mange liker det og synes det er helt greit. Veldig trist, men slik har det altså blitt. Noen av oss er litt gammeldagse og liker ikke sånt og det er bare bra. Folkeskikk og god oppdagelse bør aldri gå av mote!
    🙂

    • Hehe – ja, noen skal man jo heie på 😀
      På NFF sine nettsider fokuseres det mye ( jeg sjekket akkurat nå) på Fair Play, rettet mot ungespillere, voksne involverte, media, publikum og supportere, trenere osv. Viktig fokus, undres på om andre land syns det er viktig.

    • Ja, så fremt du ikke åpner en nettavis, er det fullt mulig å unngå fotball.. nesten, i hvert fall. Men, må være ærlig og innrømme at jeg spør mannen om resultater etter kampen.
      Kanskje jeg er en skapfotballtilhenger? 🙂

  2. Så enig med det du skriver. -Har sett mye barnefotball; glede, skuffelse, samhold på banen og på sidelinjen…alt det andre kan jeg fint klare meg uten, for et styr…

Legg igjen en kommentar

