Trykkoker du?

Jeg er hos fastlegen en gang i uka for å få satt sprøyte.
Vi er ganske nye for hverandre, han og jeg, og jeg er veldig takknemlig for at han er villig til å følge et behandlingsopplegg som er satt av en annen lege.
Da jeg var der forrige uke, var formen litt shabby.  Jeg var lei av å ha vondt, og av å ha en syk kropp som protesterer på aktivitet.

«Møkkakropp!» sa jeg til legen. «Jeg er lei av å ha en pinglekropp som ikke fungerer.»
«Hmm jaaa, nei sånn må du ikke si», sa han. «Hvis du sier sånt kan det til slutt bli en sannhet. Du må ikke gi opp!»
«Hæ?» tenkte jeg,  men sa,»Nei, nå tolker du meg feil. Det er bare en måte å få ut litt frustrasjon. på.  Dessuten er det Skarverennet til helgen – og nok en gang er jeg hjemmesitter.»
Han responderte på det, og vi gikk videre i samtalen. Vi avslutte på en god måte, kanskje kjente vi litt på den episoden begge to.

bildeHvordan takler du motgang? Hvordan takler jeg motgang? Hva er den beste måten for deg? Hva er mest naturlig for meg?
Jeg er litt røff i kantene, er spontan og direkte. Humoren min er likedan. Skal jeg endre den fordi jeg er syk?
Jeg er fryktelig  lei av alle gode og snille tanker jeg må/skal tenke fordi det er best for meg, best for helsa mi, eller er godt for det vonde kneet mitt.
Du blir det du spiser, du blir det du tenker. Smil, og det vil gå deg godt og det vil bli fred i verden. Grip dagen! Fokuser på det positive! Du er din egen lykkes smed!
???? Jøsses, kan det være så enkelt? Kan det være sunt?

For meg er det sunt at det svinger litt, det er bra at det gjør det. Det betyr at jeg er meg. Noen ganger glad, noen ganger trist. Noen ganger tenke, andre ganger gjøre. Noen ganger lykkelig, andre ganger møkk forbanna.  Jeg tror – nei jeg vet, at jeg ikke blir et mye bedre menneske av å være syk. Og jeg blir ikke frisk av å  bare tenke positive, gode tanker.
Jeg var et ganske godt menneske før jeg ble syk, og er et ganske godt menneske fremdeles.
Jeg er inn i ryggmargen optimistisk av natur. Det betyr at jeg har kastet meg på hver eneste behandling og mulig bli-frisk-løsning med entusiasme og glede. Etter noen år har jeg endret meg til å være en smule mere realistisk. Men betyr det at jeg har sluttet å være optimist? Nei, nei, nei.

Hva skjer med et menneske som får beskjed om å tenke positivt, være positiv – hele tiden? Er det bra i lengden å undertrykke følelser? Ender vi opp med en haug med menneskelige trykkokere? Jeg lurer på hva som skjer når dampen omsider får slippe  ut. Jeg håper det er noen der til å ta i mot det som måtte komme av frustrasjon og fortvilede tanker –  fortvilede mennesker som har misslykkes i å være lykkelige.

Jeg trenger at noen lytter når jeg snakker,  som forstår at jeg kan være sint, ler med meg – det er ok å le av meg også. Jeg trenger å vite at jeg ikke er glemt. Jeg blir glad når noen prøver å forstå – selv om de ikke har forutsetninger for å kunne nettopp det.

Jeg trenger ikke at noen forteller meg at jeg ikke må gi opp, selv om jeg skjønner at  det er godt ment. Gi opp? Det har da aldri vært noe alternativ. Den som tror det kjenner meg dårlig.

… jepp, lette på trykket kalles det…

12 thoughts on “Trykkoker du?

  1. Så enig! Jeg, og mange med meg har fått – tenk positivt, så blir alt bra – leksa i vrangen for lengst. Det er etter min mening et skikkelig overfladisk tulle-utsagn. Og gir unødvendig dårlig samvittighet. Det må være lov å ha de følelsene man har, og av og til gi uttrykk for at livet ikke er så enkelt.

    • «Det må være lov å ha de følelsene man har.» Det var godt sagt, Trollmor! Å leve med smørsiden opp hele tiden må da bli slitsomt, tenker jeg.

  2. Absolutt å ha lov til å ha dårlige dager og bli både trist, sur, sint og lei. Tror det er sunt å slippe ut litt og litt og ikke eksplodere fyllstendig en dag. Ikke blir jeg sykere av å være sur og lei heller 😉

    • Hehe, du har ikke blitt sykere av det du heller, nei?
      Men det er klart: jeg har hatt noen episoder, når hormonene virkelig har gått bananas, som har vært fryktelig utmattende, og ikke bra i det hele tatt.
      Men det er sjelden, og har ingenting med vanlige svingninger å gjøre.
      Tror vi trygt kan forsette å være den vi er, tornerose 🙂

  3. Jeg er superoptimist av natur, men å løpe rundt og smile når man ikke mener det, har jeg ingen tro på. Kan man finne på noe som kan trøste og muntre opp litt, er det selvfølgelig bra, men det skal være «på ordentlig». Ellers må jeg tilstå at jeg en gang i mellom drar på byen og tar mer enn et par øl med gode venner, sånn bare for å få tenke på noe annet og føle meg som meg selv noen timer. Jeg betaler selvfølgelig dyrt for sånne utblåsninger, men stort sett tror jeg det lønner seg – og jeg unngår i hvert fall trykkokereffekten!

    • Nettopp! Det handler om å ventilere – i små doser. Naturlig og sunt.
      Misunner deg nesten litt den ølen, altså. Tåler jo ikke en dråpe alkohol lenger. Og egentlig syns jeg ikke øl er så veldig godt heller, så det handler vel mest om at jeg gjerne vil ha det jeg ikke kan få!
      Trur eg…

  4. Fint skrevet, Trude! 🙂

    Det er stor forskjell på å være realist og pessimist, men det går fint an å være både realistisk og positiv på en gang. Mange forveksler dette og blander begrepene.

    Man blir så absolutt ikke bedre av å være veldig positiv hele tiden. Man føler seg kanskje bedre men hvis man ikke får lov å være et vanlig menneske og svinge litt blir det usunt.

    Det er altfor mange mennesker som mener at man alltid må tenke positivt. Jeg tror at de selv har opplevd lite sykdom og problemer, eller så er de ikke helt ærlige ovenfor seg selv.

    JA til å svinge litt opp og ned og i alle retninger!! 🙂

    • Takk for det,
      Heheheee – den siste setningen var jo bra! Me like 🙂
      Livet har lov til – og er for de fleste – både og, ikke enten eller. For meg har nok blitt viktigere å leve ærlig etter at jeg ble syk. Skulle jeg gått og forestilt meg hele tiden – DA hadde blitt syk, da.
      Jeg tar i mot både gode og dårlige dager med en erkjennelse av at dagen er det den er/blir.

  5. Jeg er en som tuller og smiler ofte, også når jeg har det vondt og er lei meg så smiler jeg. Andre mistolker dette ofte, men jeg kan jo ikke endre meg 😉 så bare fortsett å være deg selv, vi har alle våre måter å reagere på og vise følelser!

    • Ja, men du er jo bevisst på det, Støvkorn! Mye av ærligheten ligger der, tror du ikke?
      Jeg kan også fleipe og tulle i settinger andre syns er alvorlig. Jeg går ikke rundt som en evig tordensky, akkurat.
      Humor og humør er viktig, og kan redde og ufarliggjøre mange situasjoner. Hadde legen sett på meg da jeg sa «møkkakropp» ville han (håper jeg) ha sett glimt av både humor og håp.
      Klart du skal være deg selv! Men jeg håper du har plass til tårer eller sinne når og hvis det trengs.

    • Hm, nei, du har vel vært ganske tydelig på det, Anna-Lena!
      Syns forresten du var litt gjerrig med smilefjesene dine.
      Jeg hadde blitt mye friskere hvis du hadde lagt på fler, det burde du vite!
      😀

Legg igjen en kommentar

