Jeg leser:

Ute er det vått og kaldt – sommeren er i ferd med å råtne, bli borte, gå i dvale.
Det føles riktig å fokusere på bøker i denne årstiden.

Men, jeg leser i rykk og napp – hele året. Jeg har alltid en bok på nattbordet, men det varierer hvor lenge den samme boka blir værende der. Jeg skulle gjerne ha pløyd igjennom mye mer enn det jeg gjør, men manglende konsentrasjon og utholdenhet er en effektiv stopper for boksluk.
Det hender jeg må gi opp en bok. Når man velger den bort fordi den er kjedelig, er det jo helt greit. Men å måtte legge bort boka fordi den har en krevende handling eller har et for stort persongalleri, er litt kjipere…

Som ung gikk jeg på skole i nærheten av «Hoveddeichman» som vi bare kalte det.
Biblioteket holder pr. i dag til i et fantastisk bygg, tegnet av arkitekt Nils Reiersen, og ble ferdigstilt i 1933.

Deichmanske bibliotek i Oslo. Bildet er lånt fra Wikipedia

Å gå inn her var som å komme til – himmelen, kanskje? Det er veldig mange år siden jeg var der sist. Men jeg husker fremdeles følelsen, men det kanskje sterkeste bildet er lukten. Gamle bøker, støv, skinn; en helt spesiell, veldig god lukt. Lukten av gamle bøker.
Og stillheten. Du dundrer ikke akkurat gjennom Hoveddeichman med tresko på. Ikke knirkete lærsåler heller. Hyyysj!!!

Innvendig var det galleriet som imponerte. Langt der oppe var det meter på meter med de aller helligste – jeg kan ikke huske at jeg så folk der noen gang. Men de bøkene som befant seg der var ikke til ordinært utlån. Vakkert, vakkert.

Bildet er tatt av Trine V.

Jeg hadde en skikkelig hekt på Ketil Bjørnstad på den tiden. Bibliotket hadde et godt utvalg; kanskje hadde han nytte av en innkjøpsordning? Uansett, han endte opp i særoppgaven – hvor resultatet vel ble litt så som så.
Jeg ble aldri god på analyser -gå i dybden! analysér! hva mener forfatteren?
Be meg om å skrive en diktanalyse og jeg lover deg drama. 🙂
Men be meg tenke høyt sammen med andre, drodle, analysere, kaste ut nye tanker, være kreativ – ja, da skal jeg klare meg.

Deichmanske bibliotek ble skadet i terrorangrepet på regjeringskvartalet 22. juli 2011. De måtte rive deler av inngangspartiet, og alle avdelinger var stengt i flere måneder.
Det har vært diskutert mange planer for nytt Hoveddeichman. Vestbanen var lenge et alternativ, nå er det Bjørvika som gjelder, og byggestart er i flg. Wikipedia høsten 2013. Det blir spennende å se resultatet, jeg har ikke satt meg inn i planene, men håper det blir et storslagent bygg.

…og her har jeg for lengst mistet den tråden jeg hadde som utgangspunkt da jeg begynte å skrive: boka jeg leser akkurat nå.
Tankene tok en helt annen vei, og innledningen ble til en minnevandring istedenfor.
Men, hvem har det vel travelt.

8 thoughts on “Jeg leser:

  1. Skjønner veldig godt hva du mener, for tiden sliter jeg veldig med å klare å lese, men jobber med saken.

    Det var en fantastisk bygning du viser fram! Jeg skulle gjerne vært der – lenge!

    • Kan godt forestille meg at dette hadde vært stedet for deg, ja!
      Tenk bare på den respekten folk har for stillheten i et bibliotek.
      Sånn sett et perfekt sted å være. 🙂

      Håper leseformen din er på plass igjen snart.

  2. Jeg kunne godt tenke meg å være naboen til Hoveddeichman. Tante også. Hun har jobbet på bibliotek mens jeg bare var en som lånte poser på poser med bøker. Du sa forresten ikke noe om hvilken bok du leser akkurat nå…? 🙂

    Ketil Bjørnstad har jeg aldri lest og analyser var/er kjedelig. Kreativiteten er visst uendelig derimot! Hva skal man bruke den til når hjernen og kroppen ikke fungerer? 🙂

    • Blogg er jo en måte å bruke kreativiteten på! Og der lykkes du bra. 🙂

      Er det ikke rart, det er så mye som ikke fungerer, men i det øyeblikket formen min stiger, er det kreativiteten som blomstrer først. Temmelig moderat blomstring, riktignok, men dog.

      Jeg husker veldig godt den gangen jeg arvet tre bæreposer med bøker av min fetter og kusine… Bobseybarna, Hardyguttene, Nancy Drew, GGP og GGG. Julaften og gebursdag, ja alt på en gang!

      Jeg surret meg jo bort, så det kommer et nytt innlegg om hva jeg leser nå. Snakk om å ha spenning i hverdagen. 😀

      • Lurer på om det er noen som leser Bobseybarna, Hardyguttene og Nancy Drew i dag? Jeg tviler. Alt passer vel inn i sin spesielle epoke og de bøkene er sikkert gammeldagse i dag, tror du ikke?

        Jeg tenkte på at noen av oss M.E.’ere skulle slått oss sammen og skrevet bok. Det ville gitt stort utløp for kreativiteten. Tror boken hadde blitt veldig spennende å lese med tanke på den kognitive svikten hos flere av oss. 🙂

        • Nei, de bøkene er nok håpløst gammeldagse. Jeg fikk ikke guttene mine interesserte heller. Bøker var egentlig ikke spennende før Harry Potter kom. De hadde vi til gjengjeld mye glede av!

          Haha – jeg ser for meg en sånn bok… Stille, treg, og så; plutselig en tom side fordi ingen kunne komme på hva som skulle stå der… bestselger, garantert! 🙂

  3. Det er en av mine store sorger – at jeg ikke lenger kan lese det jeg vil. Med hovedfag i litteraturvitenskap og mellomfag i nordisk litteratur har jeg vært vant til at hodet virker selv om kroppen alltid har vært litt vanskelig, men med MEn forsvant hodet også. Men takk og lov finnes det mye god ungdomslitteratur, og når man har dårlig hukommelse, er det også glimrende å lese bøker om igjen! Og de siste månedene har jeg kunnet lese mye mer (selv om bedringen har vært mest på kvantitet og ikke så mye på kvalitet), og jeg koser meg stort!

    • Jeg stoppet opp litt etter å ha lest svaret ditt.
      Jeg syns jeg har et tap på lesefronten, men det blir småtteri i fht. kontrastene i din dag før og nå.

      Det som slår meg når jeg leser om ME-syke, er at de/vi er virker utrolig flinke til å løsninger for å kunne erstatte noe av det vi har mistet, og så gleder vi oss over det! En god og ganske nødvendig egenskap.

      Hm, det dukket opp et blaff av prestasjonsangst her – men heldigvis forsvant den fort. Når jeg surrer med tegnsetting, ordbruk og rettskriving – jeg later som jeg ikke vet at du er litt over ekstra god på akkurat det! 🙂

Legg igjen en kommentar

