Å bestige et fjell

 Fjell er i dagligtale en betegnelse på en landskapsformasjon og en landskapstype. Begrepet brukes primært om høye lender og områder som ligger så høyt at de er naturlig fri for skog. (Wikipedia)

På vei mot toppen

På vei mot toppen, steg for steg.

Snøhetta (2286 moh.) er et fjell på Dovrefjell, i Dovre kommune. (Wikipedia)

Snøhetta er et internasjonalt arkitektur-, landskapsarkitektur- og interiørarkitekturfirma med kontor i Oslo og New York. Firmaet er mest kjent for Biblioteket i Alexandria i  Egypt og operabygget i Bjørvika i Oslo. (Wikipedia)

Over halvveis. Bare den feige (eller kloke?) gir seg.

Over halvveis. Bare den feige (eller kloke?) gir seg.

Operahuset i Bjørvika har en grunnflate på 12 000 m 2 og er totalt på ca. 38 500 m 2. Det inneholder ca. 1 000 rom. Høyeste punkt er scenetårnet som er omtrent like høyt som Hotel Opera (vis á vis), det vil si 35 meter over havet. (Veidekke)

Neste gang skal jeg helt til topps - bombesikkert!

Neste gang skal jeg helt til topps – bombesikkert!

Konklusjon: Jeg har vært Operahuset som er tegnet av arkitektkontoret Snøhetta, og siden Snøhetta også er et fjell og fjell er definert som høye områder uten skog, må jeg kunne si at; hurra! jeg har vært på fjelltur! Og fordi jeg greide å gå opp på Operataket kan jeg vel si jeg har vært på topptur. Riktignok orket jeg ikke å gå opp til den høyeste enden, men tur er tur, og topp er topp!

Må vurdere å oppdatere fjellstøvlene, kanskje?

Må vurdere å oppdatere fjellstøvlene, kanskje?

Status: det er ikke nødvendigvis lurt å bestige fjell med feber i kroppen og gelé i beina. Det er ikke alltid lurt å være sta.
Mens kroppen fremdeles repareres, drømmer hodet om høyere topper.

11 thoughts on “Å bestige et fjell

  1. Jeg brukte i fjor fem kvarter på å bestige en liten topp som ifølge venninnen min skulle ta ett kvarter, og kroppen var i ulage lenge, men du for en mestringsfølelse 😉

  2. Så fint at du fikk besøkt Operahuset! Tenk så deilig det hadde vært å komme seg på en forestilling? I høst er det visst mye aktivitet, jeg kunne tenkt meg å se forestillingen «I Fokines verden» med Nasjonalballetten. Det hadde vært noe!

    Jeg synes du har fått så mange fine bilder på Instagram kontoen din. Tror det bor en kunstner i deg! Fint å se at dere har hatt det fine høstdager på hytta! 🙂

  3. Det står på min liste også, Johnny, å være publikummer der må være en flott opplevelse. Tror jeg kunne sett hva som helst – nesten.
    Takk for komplimenter! Om jeg ikke er kunstnerisk, er jeg i hvert fall kreativ (hvor går skillet). Å ta bilder med iPhone er en lavterskelmulighet til å få ut litt kreativitet, som jeg setter kjempestor pris på. 🙂

Legg igjen en kommentar