Duften av kanel

I dag øsregner det. Jeg lukker opp verandadøra; det lukter regn!
Det lukter også sliten sommer og starten på en høst.
Luktesansen min er viktig, jeg bruker den hele tiden. Det hender jeg tar meg selv i å se litt ut som hundene, jeg strekker halsen og setter nesa i været, myser med øynene – og lukter.

Et av mine sterkeste og beste duftminner er fra sommerbesøk hos mormor på Helgelandskysten.
Huset hennes lå nesten nede i fjæra. Salt sjø, frisk tang, klar luft, høy himmel, fiskeslo, fjære.
Det hender en sjelden gang jeg får den samme duftopplevelsen her hjemme. Oslo er en gryte full av dufter fra hele verden, men av og til, når vinden står riktig, og det ikke er for varmt, kan jeg kjenne det der den kommer fra sjøen, fyker over blokker og hus og stopper i min hage, duften av mormorsommer.

I går laget jeg duftminner til familien.
Det skjer altfor sjelden, dessverre. Men lukten av epler, kanel og brunt sukker spredte seg rundt i hele huset, ja den nådde til og med en forkjølet tenåring bak en pc i andre etasje.
Mannen satt i sofaen og lure på om jeg kunne kjappe meg med å servere dette som luktet så godt, sønnen som kom hjem noen timer senere, ropte da han kom inn: det lukter epler! Eplekake? Det lukter kanel!
Da mannen sa at nei, det lukter fårikål – vi har hatt det til middag, slukket håpet et kort øyeblikk hos sønnen, før sansene igjen fortale ham at fårikål, det har en heeelt annen duft.

Dette er lettvint å lage, epleskrellingen er den tyngste jobben – neste gang skal jeg outsource den delen.

IMG_1971

Eplecrunch (6 posj.)
Oppskriften er litt herfra og litt derfra, derfor ingen kildehenvisning.

5 epler
1 1/2 dl hvetemel
1 1/2 dl havregryn
1/2 dl brunt sukker
2 ts kanel (eller mer)
ca. 100 g smør (romtemperert)
Smør en ildfast form med noe av smøret. Skrell og del eplene og legg dem i formen.
Bland alle ingrediensene kjapt i en foodprosessor eller for hånd.
Bres over eplene, stekes på ca. 175 grader i 30 min. eller til eplene er møre og toppingen er sprø.
Serveres rett fra ovnen, med is, krem eller vaniljesaus.

Note: jeg syns det ble litt for søtt, og for kraftig smak av brunt sukker, men fikk ikke gehør for det. Ulempen med å kjøre blandingen i maskin er at havregrynene blir helt «borte».
Kan gjøres glutenfri ved å bare bruke havregryn (blå). Kanskje det går med glutenfri kakemix?

PS. Smaker bra dagen etter også. 🙂

8 thoughts on “Duften av kanel

  1. Ååååå det er så herlig å lese det du skriver Trude. Bildene og alle duftene du beskriver kjennes i neseborene. Og så godt å lese at du er litt «i farta ved grytene» 🙂 Vet hva det koster, men så tilfredstillende å ha gjort det, Jippi for Trude som aldri gir seg!!

    Tips til kaka. Vent litt med å tilsette havregrynene i foodprosessoren. Slipp de i helt til slutt, så får du litt hele gryn igjen, kanskje du kan bruke de store?

    -Gode tips til glutenfrie du kommer med også. De fleste matretter med hvetemel er mulig å bytte til et godt glutenfritt mel, har prøvd det flere ganger med godt hell 🙂

    Stå på kjære Trude i ditt tempo, det går framover. -Det gleder meg 🙂

    • Takk for fine ord og gode tips, Mona 🙂 Dette er jo ditt område! Neste gang skal ha ha i havregryn til slutt. Brukte de store, men liker at det er litt tyggemotstand.
      Ting får ta den tiden det tar 🙂

  2. Det der var et delikat bilde, Trude! 🙂

    Så fint å kose seg med eplecrunch. Ja, jeg vet, det både smaker godt og lukter godt. Vi får se om klarer å hente fram litt ekstra energi en dag og lete fram en koseoppskrift for oss selv. Man trenger sånne dager innimellom.

    • Mitt første matstylingbilde, Johnny 🙂 Fort og gæli, men det ser ut til at jeg fikk formidlet det jeg ville.
      Familiens respons var utrolig godt å kjenne, de er underernærte på en del områder de også.
      Håper dere får samlet nok krefter til litt kakekos 🙂

  3. Mmmm… Kjenner duften av kanel helt hit… Denne må jeg prøve, så bare så deilig ut:-)
    Koselig å høre at du «svinger deg» på kjøkkenet:-) Dette går opp og fram; stå på, Trude! Klem

  4. Ååå, det både så og hørtes deilig ut. Skal virkelig forsøke å få laget dette i løpet av høstferien – eller skal vi si en gang før jul 😉 Deilig med duftminner – tar oss avsted og lar oss dagdrømme og slippe unna hverdagen litt 😃.

Legg igjen en kommentar