Rattus Norvegicus – se video fra hagen!

Jeg er både trangsynt og ekstra nærsynt når jeg står opp om morgenen.
Men, jeg hilser på hundene, ser ut på været, og sjekker foringsplassen til fuglene – det er alltid koselig om det er litt liv der.

Jøsses, tenkte jeg da jeg sto opp i dag, herlig, et ekorn på besøk! Jeg så et buskete hode, og et par små plirende svarte øyne. Den satt der så søt på rørmateren og spiste solsikkefrø med begge hender.
Så begynte jeg å myse: er ikke den halen litt rar til å være en ekornhale?
Lete etter briller, bevege meg forsiktig, briller på nesa, ny kikk ut av vinduet. Småfuglene kretset rundt men turde ikke lande. De var helt klart ikke fornøyd med dagens besøk.
Stille inn skarpsynet – shit, dette er ikke et ekorn.

Å ta bilder med mobikamera gjennom et vindu er håpløst – ut i tøfler (akkurat som jeg pleier), på med videofunksjonen, bevege meg nærmere. På dette tidspunktet ville et ekorn vært borte, for lengst.
Åååhh! jeg har aldri vær så nær en, ææhh – rotte – før!

Se videoklippet her:

Ok, vi må gjøre noe, vi kan ikke fortsette å mate rotter. Men dette forklarer tunnelene i kompostbingen. Det forklarer hundenes interesse for den samme bingen.
Grøss og litt fryd – jeg greier ikke å synes at den bare er ekkel.
Ikke akkurat nå ihvertfall.

4 thoughts on “Rattus Norvegicus – se video fra hagen!

  1. Ekornene i nabolaget har så rar hale! Egentlig er de fine, men ikke fine å ha rett utenfor døra.

    Jeg fikk ikke sett videoen du lenket til. Er det en «redigeringslenke» eller er videoen på en lukket kanal? Jeg kom bare til en lenke som ba meg logge inn hos Google.

    Jeg er usikker på dette du nevnte om å være trangsynt selv om du sa det bare gjelder om morgenen. Nærsynt kan sikkert stemme men det første tror jeg må være en skikkelig skrivefeil! 🙂

    • Nå har jeg rettet opp linken, Johnny -er ny på YouTube og fra min maskin så alt greit ut (selvfølgelig).
      Er ikke sikkert du er like entusiastisk når du har sett den? 🙂

      Haha, takk for at du har trua på meg! Nærsynt er garantert. Og langsynt. Ikke så ofte sneversynt, men er litt trang i blikket om morgenen. Gøy å spinne litt 🙂

  2. Den var ganske stor! Ææææ. Liker ikke rotter jeg da, besøkte et såkalt fint hotell for flere år siden, og i busker og bak toalettene ved bassengområdet så vi flere rotter… Det ble med den ene dagen ved bassenget… Æsj. Er litt imponert da, den klarte klatre opp til matfatet. Vi henger ut meisboller og annet til småfuglene her også – kanskje jeg må følge litt mer med, det er vel nå som kulden kommer at gnagerne viser seg…. Håper gjesten din finner seg et annet matfat. Tøff du som går ut og filmer 🙂

  3. Hehe, det er litt blandede følelser rundt rotter. De finnes nok i de fleste hager, men ingen snakker om dem.
    Den havnet en i rottefella like før jul. Vi pustet lettet ut. Noen dager senere så jeg en som satt og koste seg i fugleneket! Så nå er all fuglemat fjernet. Synd, men.
    Tror rottene har vært tilstede lenge, jeg, men de blir så synlige nå når vi hadde matingen nære stuevinduene.
    Men, det er mange kompostbinger og mye fuglemating i nabolaget her, så de blir nok værende… 😦

Legg igjen en kommentar