To tette og en badehette

Rasende festlig! Og så treffende! Hvor tar jeg det fra?
Sjøldigginga når nye høyder, jeg smiler og er særs fornøyd med meg selv. Det er utrolig hva en god bloggtittel kan gjøre for humør og selvtillit.
To tette og en badehette – spot on.

I desember startet tiårets prosjekt; oppussing av to bad.
Vi hadde bare tenkt å ta det ene, det som ligger i hovedetasjen, det med lyseblå fliser med hvite prikker på og her og der motiver av blondeparaplyer overstrødd med sarte rosa blomsterranker. Det badet hvor et skranglete midlertidig dusjkabinett har fått stå som om det var fredet, i over syv år. Det badet som er på toogenhalv kvadratmeter og som ikke har tett tak.

bilde 1-1

Det er her bad nummer to – i andre etasje – kommer inn. Det badet som ikke har full ståhøyde for den som er over 185 cm og som egentlig var et kott men som de forrige eierne gjorde om til bad med badekar (flott!) men som de har tatt noen snarveier med, og det derfor viste seg etter en vannhendelse for etogethalvt år siden at ikke var helt tett og at det var derfor spruten sto fra taklampa i badet under.

Vi har startet med befaringer flere ganger de siste årene – men renovering av bad er hverken kjapt eller lydløst gjort.
Så hver gang har jeg takket nei og vi kommer tilbake ved en senere anledning.
At utleiehybelen vår ble stående tom i november, ble avgjørende. Inn med et par madrasser, sengetøy, pledd, vannkoker og TV – vips ble det et fluktsted for meg og hundene. Hytta ble redningen når mureren pigget seg gjennom fliser og betonggulv og bar ut to tonn gamle bad.
Internett og nærmeste rørlegger kun ti minutters kjøretur unna har reddet estetikken og min tross alt kreative sjel.

I andre etasje er det fremdeles ikke ståhøyde, men det er nye fliser på vegger og gulv, innmurt badekar – og det er tett.
Det lille badet nede har blitt lekkert. Nøkternt og pent. Flisene er lagt forbandt og kassen til den innebygde sisternen har jollekant.
I dag ble toalettet montert (det var verdt å vente på!) og det eneste som mangler er dusjdører.
Og så har vi rainshower. Mykt og stille – og en veldig annerledes opplevelse enn sparedusjene – og som gir en litt syndig følelse av ikkemiljøvennlig luksus.

bilde 2-1

Mens jeg står og titter på saligheten, klør det sakte bakerst i hjernen; to tette og en badehette – det forekommer meg at jeg har hørt det uttrykket før, og det handlet ikke om bad. Jeg googler og får det bekreftet.
Jeg syns fremdeles jeg har vært treffende og beskrivende, vi snakker tross alt to tette bad.
At uttrykket opprinnelig handlet om å få juling kan vi vel bare la forbigå i stillet?

5 thoughts on “To tette og en badehette

    • Hehe, takk Lokki. Små gleder vet du.
      Det er deilig når noe blir som man har forestilt seg. Jeg ble forresten sporet på ideen om hybelen etter at du fortalte om din campingvogntilværelse i hagen, så takk for det! 🙂

      God helg!

  1. Det ble kjempefint! Gratulerer med nye bad og at det er overstått. Håper du får hentet deg inn igjen nå. En «regnddusj» er fint. Mykt og behagelig. Vi har mer enn nok vann i Norge. God helg og masse energi!

Legg igjen en kommentar