Charterfeber (2) – flyreisen

Tenk at det har blitt så komplisert å skulle reise.
Jeg får et lite barn bak meg. Og et enda mindre ved siden av det. Neste barn befinner seg i hvertfall ti seter lenger bak. Vi rigger oss til, har betalt ekstra for sete langt framme og bedre benplass.
Fram med de viktigste tingene før vesken må under setet; pute, tyggis, drikke og hørselvern/øretelefoner, som jeg setter utenpå øreproppene. Øretelefonene er en nyinvestering – geniale på fly, da de lager en liten motlyd som demper annen during og bråking. Jeg tar de ikke av før vi er flyet.

Charco de los ciclos/Charco verde – rått og vakkert.

Øretelefonene demper ikke pling-plonglyder fra høytaleranlegget, eller flyvertinnens pålegg om setebelter, og etterhvert mas om drikke, mat, shopping og gode tilbud. Visste du at flyselskapet Novair garanterer at de alltid er billigst på tax-free varer kontra Gardermoen?
«Velkommen ombord, this is your captain speaking!»  Åååh, jeg hadde glemt hvor morsomt det er å reise charter – underholdning hele tiden; hva med en film? Skramle, skramle, mat og drikke. Mere pling-plong. Drikke? Søppel?

De to reisesyketablettene med rød trekant har ingen virkning. Jo, jeg blir ikke reisesyk, men jeg blir heller ikke trøtt og sløv.  Søren også. Smertestillende og innsovningstablett har heller ingen virkning.
Jeg hadde en meget god plan om å sløve meg igjennom turen, men jeg har for vondt. Alle remedier til tross; det er så krevende å sitte oppreist, å få slappet er umulig. Lufta er ikke flat, det humper og dumper og rister. Au. Sovemaske, bena opp, bena ned. Rette på puta. Det er varmt, det er kaldt. Kåle rundt i setet. Mannen er tålmodig som om han skulle hatt med seg et barn.
Barna bak oss er fantastiske.
Snart, snart lander vi i sol og varme! Gleder meg til å se bostedet vårt. Gleder meg til feriefølelse, palmer og hav.

Lava og hav. Hav og lava.

Lava og hav. Hav og lava.

Pling-plong, fest setebeltene, det er klarvær og vakkert – perfekt landing. Hvor ble det av klappingen, er det slutt på det? Synd, det skapte jo så god stemning!
Vi er i syden.

(Fortsettelse følger)

6 thoughts on “Charterfeber (2) – flyreisen

  1. Æhhh, kjenner meg igjen så altfor godt! Får jo lyst til å reise men samtidig ikke. Vi skulle hatt Mr. Spock til å forflytte oss. Da hadde jeg reist til Syden hver vinter.

    Så det sier du: Hodetelefonene med støydemping stenger ikke ute pling-plong lydene? Greit å vite. Er det noe ala Boss QuietComfort? Vi har slike og det virker som om de demper absolutt alt.

    Du verden….reisesyketabletter, smertestillende OG innsovningstabletter og ingenting virker..? Kjenner meg forresten igjen på dette også selv om jeg ikke har prøvd alt på en gang.

    • Det er jo akkurat det – lysten er jo der! Men tror jeg har skjønt at å reise ikke er det smarteste jeg gjør…

      Høres ut som de samme øretelefonene, men miner heter Bose. Nei, både stemmer og andre skarpe lyder slapp nesten ufiltrert igjennom. Men nå er jo ikke min hørsel normal lenger, og noen lyder er verre en andre.
      Med så mange røde trekanter hadde jeg jo et håp, men dengang ei :/

  2. Så fint å få være med deg på reisen selvom den virker veldig slitsomt. Vi vurderer en sydentur i slutten av sommeren, mest fordi jeg ikke ser at jeg kan klare noen annen familieferie. Og så snakkes det jo om denne klimaeffekten som man blir litt håpefull av.

    Jeg ser frem til fortsettelsen.

    • Hei og velkommen, Therese!
      Flyreiser funker jo bra for noen, det kommer nok veldig an på hva hvilke begrensninger/behov man har i løpet av en dag?
      Hyggelig at du henger med – fortsettelse kommer – men hjernetåka er sterkt dominerende om dagen og da er det vanskelig å tenke mer enn en setning av gangen.

      Ikke la mine tanker skremme deg vekk fra en tur med familien, det kan jo gå riktig bra også! Klem

Legg igjen en kommentar